Hi guest, Register | Login | Contact Us
Welcome to Phayul.com - Our News Your Views
Wed 07, Dec 2016 09:51 PM (IST)
Search:     powered by Google
2016 ELECTION RESULT
 MENU
Home
News
Photo News
Opinions
Statements &
Press Releases

Book Reviews
Movie Reviews
Interviews
Travels
Health
Obituaries
News Discussions
News Archives
Download photos from Tibet
 Latest Stories
Barkham County court sentences 10 Tibetans up to 15 years in prison
Another Tibetan linked with self immolation released
China objects to Karmapa’s trip to "disputed" Tawang
Dalai Lama meets another group of Tibetans from Tibet
Tibetan women jailed for self immolation links freed
Exile Tibetan govt. urges UN rights body to intervene in Larung Gar issue
China completes another road to Nepal border
Trump’s tweet on call with Taiwanese President ruffles China
Tibetan Uber driver wins 7000 USD for community centre in New York
China summons French, German diplomats over human rights award for jailed lawyer's wife
 Latest Photo News
Three weeks after Indian PM announced Demonetization of 500 and 1000 notes residents including Tibetans queue outside State Bank of India and on-site ATMs to withdraw daily limit of 2000 Rs per account, Dharamshala, Nov. 28, 2016, Phayul Photo
'Unity is Strength,' says one of the formations of the calisthenic display by children of TCV on its 56th anniversary, Oct. 23, 2016. 17th Gyalwang Karmapa attended the celebrations as the Chief Guest/Phayul Photo: Kunsang Gashon
His Holiness the Dalai Lama leaves for Gaggal airport to start a two week Europe tour, Oct. 8, 2016 Phayul Photo: Kunsang Gashon
more photos »
Advertisement
US broadcaster denies China’s allegations of “encouraging” Tibet immolations
Phayul[Thursday, February 07, 2013 13:44]
A screen grab of Tibetan nun Palden Choetso's self-immolation protest on November 3, 2012 in Tawu, eastern Tibet.
A screen grab of Tibetan nun Palden Choetso's self-immolation protest on November 3, 2012 in Tawu, eastern Tibet.
DHARAMSHALA, February 7: A major US based broadcaster, which has a widely followed Tibetan language section, has denied Chinese allegations of their involvement in encouraging Tibetan protesters to set themselves on fire.

Voice of America Director David Ensor in a release Wednesday said the allegations were “totally false,” while noting that the self-immolations are “tragic and a sign of distress in Tibet.” He further called on China Daily and CCTV to “retract their stories.”

The allegations were made in a 25-minute documentary on the wave of self-immolations, broadcast on China Central Television on Wednesday. According to state news agency, Xinhua, the documentary centres on overseas "Tibet independence" forces and was created through “in-depth research and interviews.”

Ensor said VOA reports on the self-immolation protests but doesn’t “encourage them.”

He added that the CCTV program accused VOA of using secret code to send messages to people inside Tibet at the direction of the Tibetan spiritual leader, the Dalai Lama - a charge he called “absurd.”

VOA’s Tibetan Service chief, Losang Gyatso, also denied that any news reports were influenced by the Dalai Lama or the Dharamshala based exile Tibetan administration.

Chinese authorities in eastern Tibet recently intensified a massive drive to confiscate satellite dishes as part of the government’s wider clampdown on communications to stifle information on the self-immolations against Chinese rule.

The satellite equipments used by Tibetans to receive foreign radio and TV programmes, including VOA and RFA, are the only source of information inside Tibet besides the state sponsored propaganda news.

China has also actively banned foreign journalists from visiting Tibetan areas and those few who have been able to sneak past scores of military checkpoints have been harassed, detained, and threatened with visa cancellations.

Last year, the Foreign Correspondents’ Club of China said the restrictions imposed on the journalists were in “clear violation” of China’s regulations governing foreign reporters and noted that the journalists were merely trying to “independently confirm the truth of reports” from the area.

The same documentary once again blamed the Dharamshala based Tibetan Youth Congress, the largest pro-independence group in exile, of instigating self-immolations.

TYC had earlier rejected China’s allegations as “baseless and fallacious” and instead called on the Chinese leaders to pay heed to the demands of the self-immolators.

According to Xinhua, the documentary will also be aired on CCTV's French, Spanish, Arabic and Russian channels on Wednesday and Thursday.

Since 2009, as many as 99 known Tibetans have set themselves on fire protesting Chinese rule and demanding freedom and the return of the Dalai Lama from exile.

Exile Tibetans have repeatedly called on China to allow foreign diplomats and journalists to visit Tibet and resolve the Tibetan issue through negotiations.
Print Send Bookmark and Share
  Readers' Comments »
unstable (omze)
Do you have an answer ? (tibetusa)
Your Comments

 Other Stories
US broadcaster denies China’s allegations of “encouraging” Tibet immolations
BACKSTORY TO THE 13TH DALAI LAMA’S DECLARATION OF INDEPENDENCE by Jamyang Norbu
Enhance combat preparedness: Xi tells military
Advertisement
Community Hall Project Coordinator - Tibetan Community of New York & New Jersey
Advertisement
Photo Galleries
Advertisement
Phayul.com does not endorse the advertisements placed on the site. It does not have any control over the google ads. Please send the URL of the ads if found objectionable to editor@phayul.com
Copyright © 2004-2016 Phayul.com   feedback | advertise | contact us
Powered by Lateng Online
Advertisement